ZDROWIE PSYCHICZNE W CIĄŻY

OD DOKTORA:

 

Dlaczego głowa w ciąży (i po) jest ważna

Nie tylko Twoje ciało jest ważne, ale i głowa. Wiele z Was tak bardzo przejmuje się dietą i zmianami swojego ciała, ale czy myślałyście jak zaopiekować się psychiką która przechodzi największe zmiany i rewolucje?Przygotowujesz się do roli mamy i nikogo nie powinno dziwić, że masz prawo czuć stres, a może nawet depresję. Możesz również odczuwać spadek energii czy zaburzenia koncentracji, bo to czas wielu zmian i przygotowania do macierzyństwa. Jesteś pełna emocji, pytań, obaw czy wątpliwości. I to jest naturalne. Nie wiń siebie za to. 

Natomiast na pewno wiesz, że spokój i pozytywne podejście będą miały wartość większą niż kiedykolwiek wcześniej. Jeżeli czujesz się źle, nie sięgaj od razu po tabletki na poprawienie nastroju (tym bardziej bez konsultacji z lekarzem)! Medytuj…

Medytacja może zmienić Twoje odczuwanie, a nawet życie. I z całego serca zalecam ją wszystkim przyszłym i obecnym mamom, jako najlepszą drogę do osiągnięcia harmonii, której zbawienne efekty odczuje zarówno mama, jak i maluszek.

Jakie korzyści przyniesie Ci medytacja?

Mnóstwo. Uniwersytet w Michigan w 2012 roku przeprowadził badania, które pokazują, że praktykowanie medytacji nie tylko zmniejsza objawy depresji, ale i ryzyko ich wystąpienia. Niweluje uczucie niepokoju i pobudzenia, obniżając poziom kortyzolu, hormonu stresu. Stymuluje w ten sposób bardzo wyraźnie uczucie więzi z dzieckiem.

Medytacja to także wspaniały środek na łagodzenie napięć fizycznych w Twoim organizmie, który może działać jak swoisty lek przeciwbólowy, również podczas porodu.  Potrafi bowiem zmienić Twoje postrzeganie bólu, Twoją reakcję oraz ograniczy strach przed porodem, który, jak wiem z praktyki lekarskiej, często jest bardziej dotkliwy niż sam ból.

Pamiętaj, że medytacja to nawiązanie ogromnej więzi pomiędzy umysłem z ciałem, która pozwoli Ci nie tylko na wyciszenie, ale i całkowitą zmianę Twoich nawyków na zdrowsze i bardziej służących Tobie samej. Lepiej poradzisz sobie z wyzwaniami, nie tylko codziennymi oraz pobudzisz swoją inteligencję emocjonalną dla najlepszych relacji z rodziną i przyjaciółmi.

Jak zacząć medytować?

Metod medytowania, które prowadzą do wyciszenia i harmonii jest wiele, najważniejsze jednak, abyś zaczęła. I nie rezygnuj, jeśli poszukiwania najlepszej dla Ciebie mogą początkowo natrafić na przeszkody. Jestem pewny, że z czasem znajdziesz tę najbardziej odpowiednią dla Ciebie. 

A zacznij od 5-10 minut, które poświęcisz tylko sobie. Postaraj się pozwolić przepływać myślom, nie zatrzymuj się na żadnej z nich… Po prostu nic w tym czasie nie rób! Oddychaj tak jak lubisz, ani za głęboko, ani za płytko, w swoim tempie. Skoncentruj się na oddechu. Obserwuj, czy jest chłodny czy ciepły, czy jest przyspieszony, czy miarowy, do jakich części ciała kierujesz każdy wdech, a gdzie każdy wydech. 

Zapewniam Cię, że te 10 minut, które poświęcisz na medytację i na stałe umieścisz w harmonogramie dnia już po miesiącu, a może nawet wcześniej, przyniesie niebywałe efekty. 

 

 

OD NATALKI:

 

Po co medytować?

Ciąża to niezwykły czas, wykorzystaj go wyjątkowo! Jak ja żałuje że nie zaczęłam medytować w ciąży! Nie przyszło m to do głowy bo jeszcze nie czułam potrzeby wyciszania złych emocji i negatywnych zdarzeń. Albo raczej nie miałam zielonego pojęcia że tak można/trzeba! Że można żyć super pozytywnie i nie brać do siebie tego co inni robią, powiedzą, itp. Że można nie mieć focha, nie nakręcać się i nie analizować w nieskończoność że ktoś Ci coś zrobił, bo wiesz co? To coś to tylko Twoja interpretacja i Twój dotknięty czuły punkt!

Co to Twój czuły punkt?

Każdy czuły punkt to jakaś rana z dzieciństwa, czyli np. obniżone poczucie własnej wartości, uczucie nieważności, braku wystarczającej wiedzy czy umiejętności. Każdy ma inny czuły punkt i pod własne zdarzenia interpretuje zachowania innych ludzi. Np. gdy uczono Cię w dzieciństwie że absolutnie nie wolno się spóźniać i masz bzika na tym punkcie i znasz kogoś kto notorycznie się do Ciebie spóźnia, to uważasz że ten ktoś Cię nie szanuje, bo nie szanuje Twoich granic. A tak naprawdę ten ktoś nie ma złych intencji, lecz mimo próśb nie umie inaczej. Bez sensu się nakręcasz…

Co daje medytacja?

Medytacja uczy dystansu, wdzięczności, wsłuchiwania się w siebie żeby zauważyć co tak naprawdę w duszy gra, jakie masz czułe punkty i jak możesz je nieco… znieczulić żeby czuć się pewniej i luźniej w kontaktach z innymi ludźmi. Pomaga nabrać dystansu i gdy pojawią się prawdziwe problemy wymagające ukojenia wewnątrz, ogarniasz je w ok, 20 minut a nie w 2 dni, tak jak mi się to kiedyś zdarzało. Bardzo długo wszystko przeżywałam, nie mogąc się skupić na innych rzeczach. Stres, złość czy smutek doprowadzają czasem do zaćmienia umysłu. Szkoda czasu!

Kiedy ja zaczęłam?

Medytacje pokochałam w trudnym momencie swojego życia… po rozstaniu z ojcem mojego dziecka. Nie musze chyba mówić jak trudne jest to doświadczenie niezależnie od okoliczności. Stany depresyjne zostały ukojony nie tabletkami, a właśnie wsparciem bliskich i medytacją!

Z kim medytuje?

Jestem ogromnie wdzięczna za to że trafiłam na medytacje prowadzone Asi Mostowskiej, Klaudii Pingot, czy Piotra Szczerkowskiego. Też Twórcza Rezonacja i medytacja ho’oponopono niesamowicie pomogła mi zrozumieć siebie, swoje złe wybory i nastroje. 

Jak medytuje i które filmy wybieram?

Lubię medytować na leżąco, wcale nie musi to wyglądać jak na zdjęciach z internetu że siedzisz ze złączonymi palcami. Chodzi o to żebyś mogła się totalnie zrelaksować, nieco odpłynąć, więc łóżko czy kanapa to super opcja.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O BLOGU

Pomysł założenia bloga powstał z inicjatywy Dr Leśniczaka. Trudno znaleźć rzetelne źródło wiedzy na temat zdrowia intymnego, ciąży i tematów z nią związanych, napisane w przystępny, zrozumiały a nawet nieco przewrotny i humorystyczny sposób. Połączenie wiedzy lekarskiej z wiedzą i doświadczeniem fit mamy i trenerki Natalii Jakuły, prywatnie trenera osobistego dr Leśniczaka, zaowocowało projektem, który właśnie macie okazję czytać. Dziękujemy za uwagę!

Dr Leśniczak

Specjalista położnictwa i ginekologii, w trakcie specjalizacji z perinatologii.




Natalia Jakuła

Natalia Jakuła zawodowo wybrałam drogę prezenterki i dziennikarki telewizyjnej.